Uitgezocht

“Crocs gevaarlijk op de roltrap”

Veiligheidscommissie waarschuwt

Na Japanse waarschuwen nu ook Amerikaanse veiligheidsinstanties voor het dragen van crocs en gelijkaardig schoeisel op roltrappen en loopbanden. “Omdat ze zijn gemaakt uit zachte kunststof er daardoor erg flexibel zijn, geraken ze sneller gekneld tussen de trap en de zijkanten,” is de stelling. Volgens Crocs en de roltrapfabrikanten valt het allemaal echter wel mee. “En als er ongelukken gebeuren, ligt het eerder aan de mensen zelf dan aan de Crocs of trappen,” klinkt het.

Crocs zijn comfortabele lichtgewicht schoenen in alle kleuren, gemaakt van een zachte kunststof. Zowel voor volwassen als voor kinderen. Er worden er steeds meer van verkocht en ook namaak staat tegenwoordig volop in de aanbieding bij supermarkten en ketens. Crocs zelf noemt haar schoenen ‘modieus’, anderen noemen ze ‘spuuglelijk’. Voor de Amerikaanse Consumer Product Safety Commission zijn ze vooral gevaarlijk. Die veiligheidscommissie noteerde sinds januari 2006 welgeteld 77 incidenten met schoenen en roltrappen waarvan de helft met ernstige gevolgen. Misschien niet veel maar op twee na ging het wel allemaal om incidenten met Crocs of gelijkaardige kunststofklompen. Reden voor het Japanse ministerie van Handel om eerder al de Crocs-producent te vragen hun ontwerp aan te passen. Op een paar maanden tijd noteerde het Japanse ministerie 65 ongelukken met Crocs, vooral aan de voeten van kinderen. De Crocs zouden gekneld geraken tussen de trap en de zijkant en aan de op- en afstapjes.

Borstels beschermen

Volgens Frank Serneels, adviseur roltrappen bij AGORIA (de federatie voor de technologische industrie, red.) is Amerika niet Europa en stelt het probleem zich minder bij ons. “Op het vlak van veiligheid lagen de normen zeer hoog bij ons en sinds 2004 zijn ze nog verstrengd. Sindsdien moet er een borstel langs de zijkanten van de roltrap worden aangebracht. Zo voorkom je dat schoenen tussen trap en zijkant kunnen gekneld geraken,” klinkt het. Volgens Marc Van Hoeck van roltrappenproducent ThyssenKrupps, die meer dan 100 roltrappen in ons land beheren, is er geen specifiek probleem met Crocs  al is de kans dat zo’n schoen gekneld geraakt in een roltrap groter dan bij een lederen schoen. “Bij de nieuwste roltrappen is de kans wel erg klein aangezien de openingen tussen de trap en de plint amper 3 millimeter zijn en de zijkanten afgeschermd worden met borstels. Er zijn natuurlijk nog veel oudere roltrappen zonder dat soort veiligheidsvoorzieningen. Bovendien geraken die borstels wel eens beschadigd en kunnen er zich alsnog problemen voordoen,” zegt Van Hoeck. 

In tegenstelling tot in Amerika zie je de mensen hier ook zeer zelden op reis vertrekken met hun Crocs aan.

Weinig incidenten

Op de luchthaven van Zaventem zijn – ondanks de lange loopbanden en roltrappen - alvast geen problemen gekend. “Maar in tegenstelling tot in Amerika zie je de mensen hier ook zeer zelden op reis vertrekken met hun Crocs aan,” zegt woordvoerder Jan Van der Cruyssen. Bij de MIVB, met in haar metro’s 580 roltrappen, heeft woordvoerster An Van Hamme weet van één incident met Crocs in 2007. “Op een totaal van 36 incidenten op roltrappen – vandalisme inbegrepen - zeker niet veel dus al worden natuurlijl veel incidenten niet gemeld. Je ziet die Crocs echter maar weinig in het Brusselse straatbeeld in tegenstelling tot van die hippe basketters met een soortgelijke flexibele zool en zijkant. Die kunnen ook wel eens voor problemen op roltrappen zorgen.”
 

16/06/2008

Verschenen in week 25 van 2008.

Bookmark

 

Zoeken in forum en archief