Goed om weten

Hoe zuiders eet jij?

Vergeet alle gezondheidsclaims

Voedingsproducten kunnen nog zoveel uitpakken met ‘wetenschappelijk’ bewezen gezondheidsclaims, er is er maar één die onweerlegbaar is vastgesteld in grootschalige Europees en nu ook Amerikaans onderzoek: Volg een mediterraan eetpatroon en de kans dat je langer gezond zal leven, stijgt significant. Met een eenvoudige test kan je ook zien of je dat mediterraan menu enigszins volgt.

Test

Scoor je op deze test meer dan een zes, dan heb je significant minder kans om binnen de tien jaar te sterven aan een hartziekte of kanker in vergelijking met een score onder de vier. Opgelet: in deze studie is niet onderzocht hoe het eten van zuivelproducten invloed heeft op onze gezondheid. Algemeen wordt aangenomen dat het effect positief is, zeker in combinatie met een Mediterraan eetpatroon.

  • vier keer per dag groenten (uitgezonderd aardappelen) JA/NEE
  • drie keer per dag fruit JA/NEE
  • twee keer per dag volle granen JA/NEE
  • een half glas alcohol per dag voor vrouwen, een glas of twee (maar niet meer) voor mannen JA/NEE
  • vier keer per week vis JA/NEE
  • twee keer per week peulvruchten JA/NEE
  • twee keer per week noten of zaden JA/NEE
  • meer onverzadigde vetten als in olijfolie dan verzadigde vetten zoals in boter, vet en ‘tropische vetten’ als palmolie JA/NEE
  • minder dan twee keer per week rood en verwerkt vlees. JA/NEE

 

25/02/2008

Verschenen in week 9 van 2008.

Bookmark

 

Zoeken in forum en archief